tisdag 26 juli 2011

Så var all energi slut!

Det har till och med varit lite liv i luckan på jobbet idag. Efter jobb blev det träning, laga middag och efterföljande röjning av köket. Av någon märklig anledning lyckas de flesta av mina redskap krypa ur sina lådor när jag lagar mat.. Sen fick jag ta en time out på sängen, låg i fosterställning och lyssnade på musik. 


Väl där började jag fundera på att sommaren är kort och att projekt bloggande inte är slut! Så jag tvingade mig upp och fortsatte min rensning av badrumsskåpen. Blev inte helt färdig då jag nu går igenom alla ingredienser och kollar upp dem på denna sida; cosmeticsinfo.org  Vad jag förstår av sidan utgår de mest från The Food and Drug association (FDA). De säger inte så mycket om vad komponenterna gör med miljön utan mer vad som kommer eller inte kommer att döda dig om du stoppar det i munnen. :)


Nagellack blått 

  • Etyl Acetate, Butyl Acetate - godkänt lösningsmedel
  • Nitrocellulose - Naturlig ingrediens
  • Polyvinyl alcohol, förtjockningsmedel. Godkänd för kontakt med mat
  • Isopropyl alcohol, lösningsmedel, minskar en vätska från att bilda skum. Godkänd av FDA. Dödar dock microorganismer och det är jag inte helt säker att man vill alla gånger...
  • Benzophenone-1 upplöser och skingrar UV strålar. FDA godkänd. Har att göra med hur ljuset reflekterar i lacket
  • Camphor - Kamfer. Naturlig ingrediens. Ger starka lukten och gör en vätska odrickbar..  Godkänd
Så det var ett lack som klarade sig, de utan innehållsförteckning rök i papperskorgen! De var även ca 10 år gamla så det gjorde inte så mycket. 

Godkänt och klart
Ska kollas en annan kväll

 Som tur är har jag aldrig haft så mycket skönhetsprodukter! Tips på svenska sidor där man kan kolla vidare tas tacksamt emot. 

Jag kommer också bespara er från långa innehållslistor. Jag kommer bara hojta till om jag hittar något riktigt jävligt. 

Måste sticka.. Hör hur sängen ropar på mig.




Dagens musik tips:  Lights album Acoustic. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar