torsdag 29 september 2011

Mensurisen

Idag var kanske inte den bästa dagen i mitt liv.. Började att jag försov mig, blev bara ett par minuter sen till jobbet men det var inte direkt en lugn start på dagen. På väg till jobbet kom mensen. De första kramperna kom när jag i hög fart trampade som en galning mot jobbet, svor högt ett par gånger också.

Jobbet har varit lite motigt hela dagen och jag känner att jag suckat djupt varje gång telefonen ringt. o med tanke på att jag arbetar i en support kan det inte varit alltför spännande att få mig i luren.. Självklart försöker jag alltid vara glad, trevlig och förstående mot alla idioter som ringer in!

Nu har jag i alla fall landat hemma med ett glas vin i näven och ätit middag bestående av halva mannens godispåse!

Sitter och funderar på vin och varför en bör välja ekologiskt när man har möjlighet. Det vin jag dricker nu hittade jag i köket och kommer säkert från mannens jobb. De delar ut det som säljpriser. Tips till chefen!!!!

Detta har jag kommit framtill hittills efter en liten stunds surfande:


  • Cancerframkallande ämnen från bekämpningsmedel följer med hela vägen ner i ditt vinglas
  • Besprutningen över odlingarna dödar bara inte ogräs utan påverkar även reproduktionsförmågan många andra djur. 
  • Färre blommor ger färre humlor, fjärilar och fåglar.. Ni vet den naturliga balansen fuckas upp.
  • Det går åt en massa energi i tillverkningen och transport av bekämpningsmedel
  • De människor som arbetar på vingårdarna är utsatta för en stor hälsorisk i arbetet med druvor..
  • Vin har i alla tider framställts ekologiskt fram till för ca 70 år sedan. 
Behöver ni fler anledningar? Ge mig lite mer tid så.. ;) Jag tar gärna emot tips på ekologiska viner ni gillar!

Inser också att det görs en del svenskt vin, det skulle jag vilja ha en DDS provning på! 

Mår faktiskt bättre nu! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar