tisdag 18 oktober 2011

Släng inte maten!

Oj då, det blev en lite väl lång paus i bloggandet. Har satsat mycket energi på Världens Barn insamlingen som tog slut i lördags. I Malmö samlades det in över 550 000 svenska (och lite danska) riksdaler! 


Helt otroligt, vi har varit en liten grupp som aldrig jobbat ihop förut och åstadkommit fantastiskt mycket. Tänk vad vi kommer att klara av nästa år! Vill också tacka alla som stöttat och skramlat. Utan all kärlek och ideell kraft hade detta inte varit genomförbart. 


Mitt i insamlingen kom jag och chefen på att vi skulle köra en veggo lunchlåde vecka. På grund av trött- och lathet blev det inte allt för många nya recept men det var fullt genomförbart. Ännu en kul effekt var att jag gick ner ett kilo trots inte allt för mycket träning. :)


Men den effekten jag inte hade räknat med var hur långt maten räckte och hur lite jag faktiskt slängde. Det som blev över från en rätt gick alldeles utmärkt att integrera in i nästa. (grönsaker och grönsaker passar tydligen bra ihop) Veckan avslutades med en falafel- fetaost sallad med tzatsiki! Jag har tyvärr glömt vad vi kallade chefens rätt, men det var asroligt! 


Jag började funderar lite mer på just detta med all mat vi slänger, inte för att vi är jävliga personer som tycker det är kul att slänga fullt ätbar mat när större av delen av världen svälter. Men vi har bara tappat kunskapen om hur mat ska behandlas. Vi är besatta av bäst före datum men trots detta blir vi fortfarande mat förgiftade av gammal mat då vi inte har en aning om hur mat ser ut eller luktar när den inte längre går att äta. 


Konsumentföreningen i Stockholm har tillägnat en hel hemsida fullspäckad med kändisar för att försöka förmedla matkunskap, av någon anledning finner jag bilderna rätt läskiga men ni får avgöra själva! Titta här! Där kunde man också ladda ner en lite bok, som jag var omiljövänlig nog att beställa hem! Jag gillar att ha en liten bok att bläddra i. De har även gjort en undersökning i Stockholm som visar att hela 57% av den slängda maten hade kunnat användas till annat.. 

"Det onödiga matavfallet orsakar utsläpp av växthusgaser och näringsläckage till sjöar och hav helt i onödan på sin långa väg från bonde till slaskhink"

Får forska vidare på ämnet, det var kul! 

Eftersom det inte blev några bilder på ämnet får jag nöja mig med att lägga upp den vackraste bilden som någonsin tagits på mig! 

Fick en tår i ögat när jag var tvungen att tvätta bort den :(










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar