fredag 28 oktober 2011

SAD....

eller Seasonal Affective Disorder! Svårt att vara deppig med det lysande namnet ;) På ren svenska kallas det årstidsbunden depression och symptom under höst och vinter är extrem trötthet trots att man sover mer än vanligt, ökat sötsug, minskat bloggskrivande och ofta viktuppgång... Hmmm.. Eller en vanlig dag som jag kallar det!

Jag drabbas av detta varje höst i en vad jag tror är en mild form, jag är bara så trött hela tiden. När jag är vaken tänker jag mest på att sova, och är lite ledsen för att jag inte får sova hela tiden. Kallar det min ide period då jag är rätt säker på att jag skulle trivas som en björn!

jag
När jag letar på nätet kommer det en massa tips på diverse medicinering som jag inte är helt sugen på. Så nu har jag luskat lite på naturliga hjälpmedel. Hoppas ni finner något som kan hjälpa även er! (enligt statusuppdateringar på fejjan verkar det inte bara vara jag)

Sol/ljus: Kanske inte det lättaste under denna årstid och oftast grunden till deppigheten men ska försöka att slänga mig ut så snart solen tittar fram, ska nog ta en liten tur till Dubai också för att höja humöret lite ;)

D-vitamin: Finns i en hel del naturliga produkter, främst i fet fisk. (makrill, strömming, lax, torsk) Välj så klart ett hållbart alternativ. Ät gärna också kantareller, äggula, rapsolja, linfröolja och mejeriprodukter. har tidigare sagt att man ska undvika lätt mejeriprodukter men har nu lärt mig att de tillsätter D-vitamin så de e lugnt.

Johannesört
Fysisk aktivitet: jag kan hänga med på en promenad om det är sol någon dag om ni har lust?

Johannesört: motverkar mild depression och återfinns bland annat i sprit, som man ju också blir glad av. Tänk dock på att örten kan motverka annan medicinering såsom p-piller. Vi vill ju inte ha några olyckor..


Så nu vet vi! :) Nu ska jag snart iväg med mannen till grannlandet för lite höstmys med vänner.. Ska försöka hålla mig vaken hela vägen dit.. ;)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar