tisdag 29 november 2011

Det dåliga samvetet..

Det spelar inte roll vad jag än gör, jag känner ofta att jag inte gör tillräckligt.

Jag försöka äta rät, handla miljöriktig mat, skänker pengar till allsköns ändamål, samlar in pengar till detsamma, funderar, forskar och sprider mina idéer som jag hoppas kommer att göra den minsta skillnad i slutändan.

Trots detta står jag och skäms som en hund på Barista för att jag svarar nekande på frågan om jag inte ska ha ett stammiskort. Det kostar ju inget och varje gång jag använder det kommer ett barn få ett mål mat i ett land som inte har så mycket som jag har här! jag får alltså svara nej 4 gånger under samtalet och varje svar får mig att känna mig som ett monster. Jag vet ju att kortet handlar om att binda upp sina kunder till sin verksamhet för att kunna tjäna mer pengar.. Jag menar om de VERKLIGEN ville rädda barnen från svält så hade de ju kunnat strunta i att trycka upp gratiskorten och bara skänka pengarna direkt.. Eller?

Jag såg ett mycket intressant TED talks för ett tag sen där en kvinna pratade bland annat om vår generation och att vi har vuxit upp med mantrat att vi kan och ska rädda världen!

Problemet är bara att världen är ganska stor och det är ganska många delar som ska räddas. Vart ska JAG börja? Jag har väldigt många intresseområden och jag önskar att jag kunde vara en förkämpe för dem alla men samtidigt vill jag också vara med vänner, läsa böcker, se på tv och en massa andra saker som inte har att göra det minsta med att rädda världen! 

Så, hur ska jag gå tillväga för att lätta mitt dåliga samvete? Jag känner att det är dags att kanske dra ner på många olika orättvisor och lägga mer energi på färre frågor. Men vilka? Omröstning sker i kommentarerna.

På vilket sätt ska jag rädda världen?



Bild lånad här!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar