torsdag 10 maj 2012

Så kom den äntligen!

Energin som jag har väntat på hela dagen! Har gått runt på stan som en annan zombie och försökt vakna genom att dricka ett gäng koppar kaffe.

Har i och för sig varit en mycket trevlig dag med lunch och shopping med fin vän men kända att jag ofta stod och sov med öppna ögon i diverse butiker.

Coolaste Camilla! 
 Vi var på Kafé Agnez tror jag det heter. Det har Malmös mysigaste innegård och med små plasttak över "myshörnorna". Det passade alldeles utmärkt med tanke på dagens smått dåliga väder. Detta kafé serverar också ekologiskt och vegetarisk kost till en mycket rimlig penning. Ett stort plus är att de serverar hummus till brödet istället för smör. Älskar hummus!!! Vi käkade broccolisoppa, det älskar jag också. :)

Efter den goda maten blev det en tur på stan, bland annat till Panduro Hobby. Den butiken är lite som en drog för mig och det kan ofta bli en dyr historia för mig. MEN idag höll jag på mig, blev bara lite virktråd och bara några pärlor.


Som en ängel
Fick även tag på några linnen gjorda av ekologiskt bomull. Som ni vet vill jag främst handla på second hand men efter några turer på Malmös butiker så insåg jag snabbt att just den typen av kläder är svårt att få tag på. Men men, bättre med ekologiskt bomull än naken! 

Mitt intresse gör "tyvärr" att jag lär mig för mycket för mitt eget bästa. Läste att ekologiskt bomull är fortfarande inte det bästa för miljön. Problemet är att bomullen odlas i områden där vatten är en bristvara vilket innebär att det krävs konstbevattning då man i princip tar vatten från dem som behöver den någon annanstans. Den ekologiska odlingen kräver enbart borttagningen av miljöfarliga ämnen, inte att den odlas på ett mer hållbart sätt. 

Låt bli min mat! 
Jag har kikat en del på alternativa klädmaterial. I Sverige borde vi änvända mer svensk ull och hampa. Problemet här är att jag är allergisk mot ull och hampa har jag svårt att hitta något så mjukt som bomull. Lite "nytt" är bambun. Den ska tydligen ge lite trevligare material att ha mot den känsligaste huden. Den växer fort och den sort som odlas är inte den som Pandan gillar att äta. ;) Har funnits problem med svältande pandor då människor kom på att dess mat var lättsålt till västvärlden. 

Har dock ingen erfarenhet från bambukläder så om någon har tips tas de tacksamt emomt! 

Nä, om jag skulle lära mig att virka lite?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar