torsdag 12 april 2012

Vad stoppar vi egentligen under armarna?

För väldans längesen bad min syster mig att skriva om aluminium i deoderanter. Jag påbörjade inlägget ungefär samtidigt men livet kom i mellan och den glömdes bort, tills idag. :) Här kommer alltså info om kroppen och varför vi applicerar aluminium på våra oftast hårlösa armhålor trots att det finns andra vägar att välja.

Mänsklig svett är i stort sett luktfri till dess att den jäser av bakterier. Bakterier trivs i varma, fuktiga miljöer. Människors armhålor är bland de mest varaktiga varma områdena på människokroppen, och svettkörtlarna producerar svett som har en viktig kylande effekt. När vuxna armhålor tvättas med alkaliska pH-tvålar, tappar huden sin syremantel (ph 4,5 - 6), ökar hudens pH och stör hudbarriären. Bakterier trivs i högt pH-värde eller basiska miljöer. Att skapa en sådan miljö i armhålan gör den mer mottaglig för bakteriella kolonisationer. Bakterierna äter svetten från de apokrina körtlarna och död hud och hårceller. De utlöser 3-methyl-2-hexenoic i sitt avfall, vilket är den största orsaken till kroppslukt.

Aluminiumklorid, bild från wikipedia
De flesta deodoranter,  antiperspiranter, innehåller aluminiumsalt eller aluminiumklorid som påverkar lukt samt förebygger svettning genom att täppa till svettkörtlar. Om det är skadligt eller inte har jag svårt att hitta klara svar på. En del hävdar att aluminiumsaltet är cancerframkallande men många tester säger att det är en sådan låg halt att det inte kan påverka annat  än svettkörtlarna. Det man helt säkert vet är att missfärgningar på kläder under armarna beror på aluminiumet.

Att ha hår under armarna verkar mot fukten och hjälper till att hålla huden torr nog för att förhindra eller minska bakteriell kolonisation. Håret är mindre känsligt för bakterietillväxt och är därför idealiskt för att hejda bakteriell lukt.    

Klicka här för mer info om denna produkt
Jag har egentligen ingen stark åsikt i detta ämne, det viktigaste för mig att handla så hållbart som möjligt i alla situationer. Själv använder jag Änglamarks deo som är Svanenmärkt men som ändå innehåller en låg halt av aluminiumklorid. ACO har även en aluminiumfri deodorant då det finns människor som är överkänsliga mot aluminium. Huruvida den är miljövänlig har jag inte tagit reda på.

Det går även bra att stoppa ett knippe basilika under armarna :) Om ni har fler tips på andra lösningar så hör av er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar