onsdag 28 november 2012

Integrera mera!

Igår tog Garagets Språkcafé fullkomligt över biblioteket vi hänger på! Otroligt kul att så många kommer, men det börjar bli svårt att kunna se till allas olika behov.. Och ljudnivån är inte att leka med när 36 människor träffas och har roligt tillsammans.

Vi pratar mycket om integration på cafét. Många har frågor om hur svenskar är och vart man kan hitta dem.. Jag brukar svara dem som jag svara andra som vill prata om t.ex invandrare. Kom i håg att det är individer vi pratar om. Jag vill lika lite klumpas ihop med alla andra svenskar som någon annan . jag vill heller inte tillskrivas egenskaper som jag kanske inte har. Framförallt om synen på en svensk är negativ. Jag kan inte tänka mig att jag och någon från SD har särskilt mycket gemensamt på det sätt vi ser andra människor. Samtidigt varken kan eller vill jag förneka min svenskhet, för jag är ju svensk. Men framförallt är jag Therése!



Men som jag sagt innan, integration går två vägar. Man måsta våga släppa in andra människor också, fastän de inte liknar en själv. Många pratar om att det inte går att tala om integration i Sverige. Jag vill tala om det, jag vill till och med lägga all min tid på att arbeta med det. Jag tycker att det är pengarna som saknas, av alla 50 tal arbeten jag sökt den senaste tiden är det endast två som ens lite handlar om integration. Finns liksom inte pengar när det kommer till att satsa på människor välmående..

Men ideella arbeten är det gott om, så om någon är sugen finns det en massa saker som behövs göra. Garaget kommer även att starta upp en läxhjälp för vuxna, dit kommer det att behövas en hel hög människor som är duktiga på grammatik och shit, alltså INTE jag.

Kan garantera att det finns en massa spännande möjligheter i andra kommuner än Malmö också!

För övrigt har jag varit och sett sista delen av Twilight idag.. Vet inte helt vad jag tycker. Förstår att de som längtat efter filmen och läst böckerna kommer att älska den. Jag som inte läst böckerna blev mycket förvånad över flygande huvuden lite då och då.....

Och så drack jag lite glögg!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar